Tien jaar geleden kochten maar weinig mensen een witte auto. Nu is het de populairste kleur, dankzij Apple.
In de jaren zeventig en tachtig zag je nog met regelmaat witte auto’s op de weg, maar in de jaren negentig kleurden personenauto’s blauw of grijs.
Maar sinds begin deze eeuw is wit weer in. En dat is volgens veel autodesigners te danken aan Apple, dat sinds de introductie van de iPod in 2001 wit een prominente plaats geeft in de ontwerpen.
Door Apple is wit, zeker in combinatie met chroom, ineens een hippe kleur, ook voor een auto, zegt Oona Scheepers, ontwerpster bij Volkwagen. “Voorheen associeerden mensen wit met bestelauto’s en daardoor met goedkoop”, aldus de Zuid-Afrikaanse tegen persbureau AFP.
Wit doet het ook goed op tweedehands markt
Dat wit al een hele tijd trendy is, bleek overigens ook uit het Z24-occasion onderzoek van april vorig jaar. Waar witte auto’s vroeger sneller in waarde afnamen – ‘Met een witte blijf je zitten’, zo luidde een volkswijsheid uit de vorige eeuw – zijn ze nu juist populair.
Wie een nieuwe auto aanschaft en hem later wil verkopen, doet er in elk verstandig aan om geen blauwe of groene uit te kiezen. Die kleuren nemen het hardst af in waarde bleek uit het onderzoek.
Tenminste, hier in Europa dan. Chinezen hebben juist graag een groene of zelfs een gouden auto, schrijft AFP. En zwarte auto's, redelijk in trek in Europa, zijn weer geen optie voor Afrikanen. Veel te heet en bovendien slecht zichtbaar op donker asfalt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl